EDUCACIÓ ESPECIAL I LA PEDAGOGIA SISTÈMICA.
Etratègies per a una inclusió més realista.
- Barcelona -
Vivim en una societat diversa on els i les docents, sovint, es senten saturats i sobrepassats per les demandes i les necessitats per atendre adequadament les NSE (Necessitats de Suport Educatiu).
Des de la perspectiva de la supervisió en Educació Especial, aquest curs introdueix estratègies i eines per millorar l'atenció i la motivació des d'una intervenció pedagògica que aporta la Pedagogia Sistèmica a partir d'un dels principis bàsics d'aquesta pedagogia: "Ocupar el meu lloc i la meva funció com a professional".
Per tant, la intervenció del professional docent és, única i exclusivament, pedagògica mai terapèutica ja que no és competència del docent arreglar ni solucionar les situacions familiars que pugui tenir l'alumne.
El que es tracta i es vivencia en aquest curs està enfocat cap a la pràctica pedadògica docent per tal de:
- Revitalitzar els recursos personals i professionals;
- Redefinir el rol i la funció docent; i,
- Fomentar la pedagogia de l'abundància educativa.
Així, s'aspira a aconseguir aprenentatges significatius cap a la vida, contribuint a una educació més inclusiva i connectada amb les necessitats reals de l'alumnat i, de retruc, de la nostra societat.
Aquest curs et convida a transformar la teva mirada pedagògica, desbloquejar el teu potencial com a docent i recuperar el gaudi dins de l'aula tant del docent com de l'alumnat.
Format
· Presencial
Metodologia
· Curs de 30h
· Vivencial, pràctic i teòric.
· Espai de reflexió
· Accés a la plataforma virtual amb material complementari.
· Acompanyament per part de la persona formadora.
Aquest curs va adreçat a
· Professionals de l'àmbit educatiu, especialment a aquells que treballen amb col·lectius amb diversitat i necessitats educatives especials.
Objectius
· Reflexionar sobre el rol i la funció com a docent a partir de l'enfocament pedagògic que aporta la Pedagogia Sistèmica.
· Fomentar una visió empoderadora de l'alumnat amb diversitat funcional, reconeixent els propis recursos i adquirint noves eines educatives.
· Conscienciar i reflexionar sobre el moment històric actual i les etapes vitals de l'alumnat amb el que treballem per entendre com captar significativament la seva atenció i motivació.
· Crear un espai de col·laboració entre participants del curs per compartir reflexions, estratègies i recursos (amb la possibilitat de construir un repositori comú per a l¿aula diversa).
Continguts
· Anàlisi de la tasca docent i redefinició del rol de l'educador des de la pedagogia sistèmica (com a transmissor de coneixement, acompanyant pedagògic de processos emocionals i guia per a l'autodescobriment de l'alumnat).
· La importància de generar vincle i cohesió amb qualsevol tipologia d'alumant per crear un entorn segur i acollidor.
· Els principis bàsics sistèmics aplicats a l'educació i des d'una intervenció pedagògica: lloc i funció; sentiment de pertinença; i, generar pont de confiança i equilibri entre alumnat-docent, docent-famílies, i viceversa.
· Educació integral: el currículum explícit, el currículum ocult i l'autonomia de l'alumnat. Educar cap a la vida.
· Estratègies pedagògiques per fomentar la regulació emocional i per identificar els propis recursos personals.
· L'efecte Rosenthal (o efecte Pigmalió) en l'acompanyament educatiu: les expectatives dels docents i estratègies per fomentar expectatives positives i consctructives en l'acompanyament pedagògic de l'alumnat.
· Recursos pràctics per fomentar l'autonomia de l'alumnat, reforçar la seva confiança i capacitat de decisió.
· La generació amb la qual treballem en el context històric actual: característiques de l'alumnat actual i etapa vital per entendre les necessitats específiques de l'alumnat i millorar la connexió docent-alumne.
· Eines pràctiques per a millorar el dia a dia de l'aula en un context divers: ordre, gestió de l'espai, temps i organització.
· "Crear és gaudir": disseny d'activitats que promoguin la creativitat i l'emoció, ajudant a l'alumnat a connectar amb el seu procés d'aprenentatge.
LLOC, DATES I HORARI
INVERSIÓ
El curs té un valor de 230€.
CERTIFICACIÓ
· Certificat d'Espai Sistèmic i Humanista o bé,
· Certificat de reconeixement com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya (només docents de Catalunya) - Pendent de resolució
FORMADORA
SILVIA PILARES LARA
Mestra d’Educació Especial amb 19 anys d’experiència treballant amb persones amb discapacitat a Primària, Secundària i PFI. Tècnica Superior en Integració Social. Formada en Pedagogia Sistèmica i Pedagogia Terapèutica.
Contacte:
Telèfon/WhatsApp (BCN / GIR):
+34 625 16 82 65
Barcelona:
C/ Vallirana, 42
Local 08006
Girona:
C/ Nou, 18 pral. 1ª, 17001