EDUCACIÓ ESPECIAL I LA PEDAGOGIA SISTÈMICA.

Etratègies per a una inclusió més realista.

 - Barcelona -

 

 

Vivim en una societat diversa on els i les docents, sovint, es senten saturats i sobrepassats per les demandes i les necessitats per atendre adequadament les NSE (Necessitats de Suport Educatiu).

 

Des de la perspectiva de la supervisió en Educació Especial, aquest curs introdueix estratègies i eines per millorar l'atenció i la motivació des d'una intervenció pedagògica que aporta la Pedagogia Sistèmica a partir d'un dels principis bàsics d'aquesta pedagogia: "Ocupar el meu lloc i la meva funció com a professional".

 

Per tant, la intervenció del professional docent és, única i exclusivament, pedagògica mai terapèutica ja que no és competència del docent arreglar ni solucionar les situacions familiars que pugui tenir l'alumne.

 

El que es tracta i es vivencia en aquest curs està enfocat cap a la pràctica pedadògica docent per tal de: 

- Revitalitzar els recursos personals i professionals;

- Redefinir el rol i la funció docent; i, 

- Fomentar la pedagogia de l'abundància educativa.  

 

Així, s'aspira a aconseguir aprenentatges significatius cap a la vida, contribuint a una educació més inclusiva i connectada amb les necessitats reals de l'alumnat i, de retruc, de la nostra societat. 

 

Aquest curs et convida a transformar la teva mirada pedagògica, desbloquejar el teu potencial com a docent i recuperar el gaudi dins de l'aula tant del docent com de l'alumnat.

 

Format

· Presencial

 

 

Metodologia

· Curs de 30h

· Vivencial, pràctic i teòric.

· Espai de reflexió

· Accés a la plataforma virtual amb material complementari.

· Acompanyament per part de la persona formadora. 

 

Aquest curs va adreçat a

· Professionals de l'àmbit educatiu, especialment a aquells que treballen amb col·lectius amb diversitat i necessitats educatives especials.

 


Objectius

· Reflexionar sobre el rol i la funció com a docent a partir de l'enfocament pedagògic que aporta la Pedagogia Sistèmica.

· Fomentar una visió empoderadora de l'alumnat amb diversitat funcional, reconeixent els propis recursos i adquirint noves eines educatives.

· Conscienciar i reflexionar sobre el moment històric actual i les etapes vitals de l'alumnat amb el que treballem per entendre com captar significativament la seva atenció i motivació. 

· Crear un espai de col·laboració entre participants del curs per compartir reflexions, estratègies i recursos (amb la possibilitat de construir un repositori comú per a l¿aula diversa).

 

Continguts

·  Anàlisi de la tasca docent i redefinició del rol de l'educador des de la pedagogia sistèmica (com a transmissor de coneixement, acompanyant pedagògic de processos emocionals i guia per a l'autodescobriment de l'alumnat).

·  La importància de generar vincle i cohesió amb qualsevol tipologia d'alumant per crear un entorn segur i acollidor.

·  Els principis bàsics sistèmics aplicats a l'educació i des d'una intervenció pedagògica: lloc i funció; sentiment de pertinença; i, generar pont de confiança i equilibri entre alumnat-docent, docent-famílies, i viceversa.

·  Educació integral: el currículum explícit, el currículum ocult i l'autonomia de l'alumnat. Educar cap a la vida.

·  Estratègies pedagògiques per fomentar la regulació emocional i per identificar els propis recursos personals.

·  L'efecte Rosenthal (o efecte Pigmalió) en l'acompanyament educatiu: les expectatives dels docents i estratègies per fomentar expectatives positives i consctructives en l'acompanyament pedagògic de l'alumnat.

·  Recursos pràctics per fomentar l'autonomia de l'alumnat, reforçar la seva confiança i capacitat de decisió. 

·  La generació amb la qual treballem en el context històric actual: característiques de l'alumnat actual i etapa vital per entendre les necessitats específiques de l'alumnat i millorar la connexió docent-alumne.

·  Eines pràctiques per a millorar el dia a dia de l'aula en un context divers: ordre, gestió de l'espai, temps i organització.

·  "Crear és gaudir": disseny d'activitats que promoguin la creativitat i l'emoció, ajudant a l'alumnat a connectar amb el seu procés d'aprenentatge.

 


LLOC, DATES I HORARI

  • Barcelona ESH C/ Vallirana, 42, local
  • Dissabtes: 18 de gener 2025, 22 de febrer i 1 de març de 10h a 14h i de 15:30h a 19:30h


INVERSIÓ

El curs té un valor de 230€. 

 

CERTIFICACIÓ 

· Certificat d'Espai Sistèmic i Humanista o bé,

· Certificat de reconeixement com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de  Catalunya (només docents de Catalunya) - Pendent de resolució

 

FORMADORA

SILVIA PILARES LARA

Mestra d’Educació Especial amb 19 anys d’experiència treballant amb persones amb discapacitat a Primària, Secundària i PFI. Tècnica Superior en Integració Social. Formada en Pedagogia Sistèmica i Pedagogia Terapèutica.