La tornada a l’Escola i a l’Institut!
Moltes vegades veiem aquesta tornada com un moment emocionant pels nostres fills i filles, i també, val a dir-ho, per a moltes famílies.
La realitat, però, és que no sempre és una vivència agradable per a tots els nens i nenes o inclús, pels adolescents.
Venim de dos mesos d’estiu sense escola. Dos mesos en què algunes de les rutines desapareixen perquè el temps d’estiu es viu diferent.
Normalment, la mainada, té més temps lliure i altres propostes que durant el curs escolar no tenen, com per exemple: anar al casal, estones a la piscina o a la platja, excursions a la muntanya, vacances fora de casa, més trobades familiars, i un llarg etcètera.
Després.... arriba, de cop, el setembre!
I ens trobem amb diferents situacions:
I totes elles tenen un denominador comú: la separació amb la família.
Per tant, com és la tornada a l’escola pels nens i nenes?
Una barreja d’emocions, sentiments i sensacions que passen totes de cop i en el mateix moment: mandra, il·lusió, alegria, por, llàgrimes, inseguretat, entusiasme, nervis,... i potser, també, símptomes físics com: mal de panxa, de coll, d’orella,...
Entenguem-nos... els hi passa el mateix que a moltes de nosaltres quan després d’un temps de vacances ens toca tornar a la feina. Barreja de sensacions, veritat?
Amb la diferència que els nostres fills i filles no tenen prou recursos emocionals per gestionar-ho. La família hi som per acompanyar-los en aquest procés, fent-t’ho d’una manera amorosa, respectuosa i validant el que els hi està passant.
I si no sabem com fer-ho (que pot passar), podem comptar amb les mestres i l’escola perquè ens orientin o bé buscar un assessorament extern.
Per exemple, a Espai Sistèmic i Humanista tenim l’Àrea d’Espai Familiar i l’Àrea de Pedagogia on acompanyem i donem suport a mares i pares per tal de compartir experiències i recursos per fer-ho més fàcil.
I per les famílies, com és la tornada a l’escola?
Per a moltes és una tornada esperada (inclús desitjada) i amb la necessitat de recuperar horaris i rutines. I sí, altres famílies ho viuen com una situació amb poca confiança o amb inseguretats.
La tornada al l’escola demana posar-se en marxa, és a dir, anar a comprar el material escolar, decidir les noves activitats extraescolars, preparar documents i fotografies,...
En fi, reorganitzar la nova logística familiar pel nou curs escolar, amb el que això genera: moguda general d’emocional i sensacions.
I amb tot això... què podem fer les famílies?
Aquí teniu 10 orientacions bàsiques per començar a posar-les en pràctica:
1. Observar i validar les seves emocions:
Observar com ho estan vivint els nostres fills i filles i acompanyar-los validant totes les seves emocions, és a dir, mirar-les, acollir-les i sobretot no rebutjar-les per a què puguin ser enteses i expressades. Alguns nens i nenes les expressen cap a fora i d’altres ho viuen en silenci. Sigui com sigui, el que és important és entendre que totes les emocions són vàlides i tenen un sentit i un significat.
2. Observar i validar les nostres emocions:
Observar com ho estem vivint i observar què ens està passant quan veiem com ho estan vivint els nostres fills i filles. Per exemple, sentim tranquil·litat, por, il·lusió, aclaparamet, estrès,... i validar el que sentim.
3. Regular horaris:
Una setmana abans d’iniciar l’escola, començar a regular els horaris i rutines: hora de llevar-se i d’anar a dormir, pautar hores dels àpats, destinar espais de temps per dedicar-los a propostes de concentració i calma,... Què implica això?
4. Participació conjunta:
Fer-los partícips en els preparatius de la tornada a l’escola, com per exemple: fer la llista de material, escollir la motxilla, la bosseta de l’esmorzar, l’estoig, anar a comprar el material,...
5. Recurs visual:
Preparar un horari setmanal o mensual que serveixi per avançar, als nens i nenes, els nous horaris (activitats, rutines,...), en funció de l’edat. Pels més petits poden ser últils els pictogrames (dibuixos o imatges) i pels més grans poden elaborar-lo ells mateixos.
6. Reunions d’inici de curs:
És important assistir a les reunions d’inici de curs, tant si els nostres fills i filles tenen la mateixa tutora o en tenen un de nou. En el primer cas perquè és una mostra de respecte i implicació cap a l’escolarització dels nostres fills i filles, i en el segon cas per conèixer i fer vincles amb els nous tutors i tutores.
7. Procés d’adaptació:
L’adaptació es produeix en qualsevol dels casos que hem exposat més amunt. El que és important és:
8. Evitar canvis en l’àmbit familiar:
Durant les primeres setmanes d’escola, cal evitar altres factors de canvi en l’àmbit familiar, sempre i quan estigui a les nostres mans evitar-ho o aplaçar-ho. Iniciar l’escola ja és un canvi que, com hem dit, crea una barreja d’emocions difícils de gestionar, si a més hi afegim un altre canvi, la situació es fa més complicada. En tot cas, si succeeix, cal tenir una bona comunicació i posar més consciència en l’acompanyament cap als nostres fills i filles.
9. Espais de diàleg i interès:
Trobar espais de calma, després de l’escola, que generin conversa amb els nostres fills i filles. Sabem que, sovint, és complicat, amb tot i això és important destinar-hi un temps.
Per tal que la conversa es pugui donar o per facilitar-la, cal anar una mica més enllà de les preguntes: “T’ho has passat bé?” o “Com ha anat avui?”. Hem de pensar que en un matí o en una tarda li han passat moltes coses i, possiblement, no sap ni com explicar-ho. Cal evitar preguntes que portin a respostes com: “bé, malament, sí i no”, per això, és important fer preguntes obertes, per exemple:
Si no té ganes de parlar, no forçar la situació perquè pot ser contraproduent. El que ajuda moltíssim és fer nosaltres de model, és a dir, explicar-li què hem fet a la feina, o durant al matí o la tarda, què hem esmorzat, com es diuen els nostres companys i companyes de feina, etc. Sempre, evidentment, mesurant el que diem.
10. Moments bonics:
Cal enfocar-nos en què a l’escola, els nostres fills i filles, hi han viscut situacions agradables, i per fer-ho podem recopilar fotografies i videos on els nens i nenes vegin que varen tenir experiències boniques i alegres. D’aquesta manera engegarem de nou la memòria que, el que varen viure, va ser divertit, i afavorirem rialles, anègdotes i conversa.
Evidentment que sempre poden sortir entrebancs… i, pràcticament sempre ho acabem superant. Penseu que la tornada a l’escola és una situació que es repeteix cada any i que molts de vosaltres ja heu viscut amb anterioritat. Així que endavant i ànims!
I per acabar, volem compartir-vos dos aspectes clau per facilitar-vos no només la tornada a l’escola sino també tot el curs escolar:
A més confiança, més facilitat per als nostres fills i filles.
Gràcies!
Autora: Laura Soliva, coordinadora de l’Àrea de Pedagogia
Coautora: Marta Mas, coordinadora de l’Àrea d’Espai Familiar
areapedagogia@esh.cat
Instagram. @pedagogia_esh
Contacte:
Telèfon/WhatsApp (BCN / GIR):
+34 625 16 82 65
Barcelona:
C/ Vallirana, 42
Local 08006
Girona:
C/ Nou, 18 pral. 1ª, 17001